از زمان کودکی ، ساختن آکاردئون در خانه توسط فرانچسکا امری طبیعی بود. “کارگاه بابا یک دنیای افسانه ای بود ، در گذشته بسیار طراحی شده بود. روزهایم را آنجا گذراندم. بنابراین اشتیاق به این موسیقی باستانی و بی انتها متولد شد: در زمانی که ایتالیا در تلاش برای نوآوری بود ، در حبابی زندگی می کرد که متشکل از داستان های پدربزرگ و مادربزرگش بود – “برخی از مهاجران و دهقانان دیگر” – و سادگی. در یک مغازه خانه که مردم هنوز با دست کار می کردند. بازی تقریباً کودکانه.

فرانچسکا گالو ، دختر لوسیانو ، سازنده آکاردئون و بنیانگذار برند گالیانو ، موسیقی در DNA خود دارد. او مانند برادرش از هنرستان آواز اپرا فارغ التحصیل شد ، اما در سن بیست سالگی تصمیم گرفت حرفه خود را به عنوان سوپرانو ترک کند و خود را به آواز محبوب بپردازد: موسیقی و داستانهای عامه پسند واقعاً بی نظیر بودند ». بنابراین ، چالشی که او را به این لحظه سوق می دهد آغاز می شود: مشهورترین زن داستان نویس ایتالیا ، شاید تنها یکی از نسل او ، با کارگاه صنایع دستی برای ساخت و تعمیر آکاردئون.

وی موسیقی محبوب قرن بیستم ایتالیا را به مراحل کل شبه جزیره و همچنین در بسیاری از کشورهای خارجی ، به ویژه در دشت آدریاتیک فوقانی وارد کرد.. وی به یاد می آورد: “در ابتدا هیچ کس مرا نمی خواست ، من سخت کار کردم تا آن را به یک حرفه تبدیل کنم.” امروز او بیش از 1500 کنسرت دارد ، بیشتر در تئاتر. “در برهه ای از زمان ، متوجه شدم كه فروشگاه پدرم كه در این مدت بازنشسته می شود ، ارزش افزوده ای برای راه من برای بازگرداندن سنت است. وقتی در سال 2011 دوباره آن را باز کردم ، با ترکیب نام تجاری پدرم ، گالیانو ، با یکی از قدیمی ترین ایتالیا ، Ploner of Trieste ، کسی باقی نمانده بود که این کار را به صورت کاردستی ، با یک زنجیره تأمین محلی انجام دهد. در ابتدا همه به او گفتند: “این مخصوص زنان نیست.” اما او مستقیم رفت. مطمئناً در مغازه یا در صحنه ، برای یک سن ، هیچ رقابتی وجود ندارد. “هیچ هم سالی وجود ندارد که آنچه من انجام می دهم انجام دهد.”

“کارگاه” وی در Treviso ، تقریباً به سبک نوزایی ، به یک پروژه فلسفی و زندگی تبدیل شد. فرانچسکا نوشته های قدیمی سازندگان سازهای موسیقی را تجزیه و تحلیل می کند و آنها را با مطالعه درختان ، سیارات ، قمرها ، “چگونگی حرکت جهان نسبت به طبیعت” مرتبط می کند. او از خود پرسید: “وقتی من چوب می برم ، چگونه می توان آن را آکاردئون با احترام به محیط زیست تبدیل کرد؟” این کارگاه هنرمندان و مجسمه سازها ، بازیگران و نوازندگان ، نویسندگان و دانشمندان را گرد هم می آورد: “یک جریان فرهنگی مداوم وجود دارد که هنرهای مختلف ملاقات و مخلوط کردن “، او اطمینان می دهد.

زیرا موسیقی سنتی یک فرهنگ است. زبانی که توسط مردم عادی منتقل می شود و از طریق سازها و صدای فرانچسکا گالو نیز در برابر علم ایستادگی می کنند: «پروفسور استفانو مانکوزو ، یک متخصص مغز و اعصاب مشهور در سطح بین المللی ، تأیید می کند که درختان دارای هوش هستند. حتی کشاورزان وقتی کوچک بودم به من گفتند ، اما آنها تقریبا بی سواد بودند. درگیر کردن همه اینها در یک رابطه کاری شگفت انگیز بود. و موسیقی نیز بوم شناسی است. ابزارهایی که در آزمایشگاه وی متولد می شوند با جنگل های درختان میوه محلی تولید می شوند. «پس از 20-25 سال تولید ، درخت معمولاً بریده و شکسته می شود تا جایی برای باغ جدید ایجاد شود. اما از این طریق به تحقق نمی رسد. از طرف دیگر ، من درختان 70-90 ساله را برای وسایلم قطع کردم ، جایی که در هیچ جای دشت و پای آن یافت نمی شود. بنابراین شروع به کوهنوردی کردم تا اینکه وارد دره های آگوردینو ، در استان بلونو شدم و دریافتم که آنجا فلسفه ای مانند من وجود دارد: شما یک درخت می کارید زیرا کودک متولد می شود یا برای موارد دیگر ، نه فقط به دلیل تولید آن. “

فرانچسکا بلافاصله به این جهان کوهی و نقاط ضعف آن نزدیک شد. “هیچ سرویس و ارتباطی وجود ندارد ، مهاجرت بسیار زیاد است ، بعضی از کشورها فقط 6-7 سکنه دارند. فعالیتهای تولیدی را نمی توان در چنین زمینه ای تنظیم کرد. از آنجا آخرین نبرد او به نفع تولد دوباره تسلط بر کوه است. و البته در جنگل. «طوفان وایا در سال 2018 فاجعه بود ، اما حداقل پس از آن سرمایه گذاری ها برای ساماندهی مجدد سرزمین آغاز شد. تاکنون ، مردم محلی نمی دانستند که چگونه جنگل ها را مدیریت کنند ، که به طور فزاینده ای به سمت روستاها پیشروی می کردند. با این حال ، برنامه ریزی طولانی مدت سیاست هنوز فاقد آن است و بنابراین کوهی از افراد پیر و بدون آینده است. و مردم محلی دیگر به تنهایی نمی توانند از پس چنین منطقه وسیعی برآیند.

فرانچسکا برای کمک به کوه زخمی ، مستند “La voce del bosco” را با کارگردانی دیمیتری فلترین ساخت. که علاوه بر خسارتهای ناشی از طوفان پاییز 2018 ، از تولد دوباره آگوردینو نیز حکایت دارد. ما از دشت دیگر نمی توانیم مدیریت همه این درختان را به تعداد اندکی که در آنجا باقی مانده اند ، واگذار کنیم. “

5 ژانویه 2021 (تغییر از 6 ژانویه 2021 | 10:12)

© پخش مجدد ذخیره شده است



دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *