کلماتی وجود دارند که باعث سرگیجه شما می شوند ، مانند وقتی که از ارتفاع قابل توجهی به یک چشم انداز نگاه می کنیم و حتی نمی توانیم بگوییم چشم ما چقدر می تواند ببیند. سرزمینی که پیش روی ما باز می شود آنقدر بزرگ است که نمی توانیم مرزهای آن را شناسایی کنیم. در زبان ، این با کلماتی مانند اخلاق اتفاق می افتد.

اصل آن چیزی است که می بینید

واژه اخلاق از نیمه دوم قرن سیزدهم به زبان ایتالیایی گواهی شده از لاتین به ما می رسد اخلاقی (اسم)، به نوبه خود از ماس ، موریس “کت و شلوار” ، از یونانی ēthikós. دائرlopالمعارف Treccani اولین استفاده مدرن از صفت را به سیسرو نسبت می دهد تا مشخص کند چه چیزی مربوط به رفتار انسان در انتخاب خوب و بد ، درست و غلط است. به طور خلاصه ، به آنچه “آداب و رسوم” او می دانیم.

در مورد تعهدات

در De Officiis ، 44 قبل از میلاد ، سیسرو معتقد است که آنچه منصفانه است نیز مفید است و بالعکس. این گفتمانی است که فلسفه یونان را با عمل گرایی رومی ترکیب می کند (و به چهار فضیلت اصلی اخلاق مسیحی می رسد ، تا آنجا که آگوستین بسیار مورد توجه توماس آکوئیناس است). یکی از راه های آماده سازی برای پاسخگویی به کسانی که به شدت حمایت کرده و خواهند کرد ، این است که “هدف وسیله را توجیه می کند”. سیسرو خطاب به پسرش مارکو ، اما در واقع با تمام جوانان رومی صحبت کرد ، تأکید کرد که “آنچه غیراخلاقی است هرگز نمی تواند مفید باشد”.

همپوشانی پررنگ

کلمه اخلاق غالباً بر اخلاق سوار می شود و این دو اصطلاح با عجله به عنوان مترادف استفاده می شوند. دقیقاً درست نیست. در زبان فلسفی اخلاق ، با توجه ویژه به آنچه “حسن واقعی” است و ابزارهای دستیابی به آن (Trekani) ، با هر آموزه ای از رفتار عملی انسان مطابقت دارد. اخلاق همیشه با آداب و رسوم همراه است ، اما با توجه به اصول و هنجارهایی که جهانی شمرده می شوند و بنابراین توانایی احترام به آنها یا دور شدن از آنها.

و دور از هزار شاخه

با توجه به دامنه این واژه رودخانه ، كه رفتار انسان را با توجه به ایده خیر و شر پذیرفته است ، بنابراین پیگیری عواقب بی پایان این صفت ضروری است: این به یك آموزه اخلاقی تبدیل می شود كه مطابق با اصول مورد نظر عادلانه و صادقانه در یک زمینه خاص می توان گفت رفتار کسانی که صادقانه رفتار می کنند اخلاقی است و نیرویی که ما را در موقعیتی روانی و همراهی با انرژی جسمی و مادی نگه می دارد ، همیشه اخلاقی است.

درس دادن

از طرف دیگر ، اسم اخلاقی مربوط به گسترش هنجارها و آموزه های فلسفی یا دینی است که قوانین را وضع می کند. که مجموعه قوانینی را نشان می دهد که رفتار انسانها و تعالیم بعدی را با مجموعه قوانینی تنظیم می کند که به نوعی پیشنهاد می کنند و در بعضی موارد تحمیل می کنند.

آنچه می آموزیم و احساس می کنیم

به طور طبیعی ، ساده ترین الحاقات منجر به این شده است که این اسم مجموعه ای از تعالیم است که می تواند از تجربه یا تاریخ گرفته شود. به حدی که در انتهای افسانه عادت داریم معنای این داستان را به عنوان “اخلاق” تعریف کنیم. یک تکامل خاص ، که همچنین تغییر جنسیت از زن به مرد را نشان می دهد و فقط در حالت مجزا قابل استفاده است ، منجر به شناسایی “اخلاق” با حالت روحی ، روانی یا خلقی (د مائورو) شده است: به همین دلیل است که او می گوید از روحیه کمی برخوردار است ، یا وقتی تزیو وارد شد روحیه همه را بالا می برد.

بیش از حد آسان

و خواهید فهمید که استفاده از این کلمه در عبارتی برای بیان معنی پیچیده به روشی ترکیبی و ساده چقدر آسان است. اگر فردی حتی بدون موقعیت عملی عملی از اعتبار قابل توجهی برخوردار باشد ، گفته می شود که وی “اقتدار اخلاقی” است. وقتی شرایط باعث رنج و آسیب غیرعملی و غیرمالی شود ، می توانیم از “آسیب اخلاقی” صحبت کنیم. اگر انجمنی با روحیه انسان دوستانه و بدون سود کار کند ، آن را “موضوع اخلاقی” می نامند.

خیلی صمیمی

به همین ترتیب ، وقتی غمگین هستیم ، به راحتی می توان گفت که “در سطل زباله قرار داریم”. بنابراین وقتی بهتر شدیم ، می توانیم بگوییم که حال خوبی داریم. مسلماً ، اگر “فلسفه اخلاقی” حوزه مهمی است که توانایی فرد را در انجام وظیفه شناسی بررسی می کند ، “اخلاقی” کردن برای کسی ترکیبی است برای بیان نگرش کسانی که می خواهند این رفتار را به ما بیاموزند که “او” این را درست می بیند و هشدارها و انتقادات را همیشه با لحن برتری دریغ نمی کند.

تبلیغ و تسلیت

از دهه 1970 ، ظهور بسیاری از تحقیقات در مورد فساد اداری عمومی ، بیان “سوال اخلاقی” در رسانه ها را به یادآوری تعهد سیاستمداران برای رعایت اصول صداقت و انصاف در مدیریت پول ضروری کرده است. در بسیاری از قسمت ها همچنین تأکید می شود که وقتی هیچ مسئولیت کیفری یا مستقیم وجود ندارد ، وجود “مسئولیت اخلاقی” در کسانی که آنطور که باید کنترل نمی کردند. اگر احساس کنیم که وظیفه خود را تا آخر انجام داده ایم (یا قاضی ، طبق معمول در کنار حریفان است) ، حتی پس از سنگین ترین شکست ، راحت باشیم ، همیشه می توانیم صحبت کنیم ” پیروزی اخلاقی “.

رانش بد

مانند هر داستان خوب ، این یک تعجب ناخوشایند را به همراه دارد: توجهی که اخلاق به رفتار انسان و تمایز بین خوب و بد می گذارد ، بسیار جدی است ، کارهای اخلاقیات بسیار خطرناک و مضر است. آنها علاقه زیادی به یافتن خط کجای حق ندارند ، زیرا متقاعد شده اند که آنها به خوبی می دانند: آنچه فکر می کنند درست است و همه رفتارهای دیگر نادرست است. باید ایمن باشد که کمی شک کنید. این اصلاً به معنای پخش احکام توهین آمیز نیست ، با این باور که شما کسانی را می دانید که چه نوع گواهینامه رانندگی دارند. و غالباً کساني که دهان خود را با ملامت در مورد “اخلاق مشکوک” ديگران پر مي کنند ، مي توانند در خلوت مواردي را پنهان کنند. ایندرو مونتانلی ، همانطور که اوجنیو اسكالفاری در كتاب Incontro con io خود یادآوری می كند ، عقاید بسیار روشنی در این باره داشت: “من بسیاری از اشرار را می شناسم كه به عنوان اخلاقی عمل نمی كنند ، اما من یك فرد اخلاقی را نمی شناسم كه شرور نباشد.”

5 مه 2021 (تغییر 5 مه 2021 | 09:24)

© پخش مجدد ذخیره شده است



دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *